ارتباط پیش دیابت با آسیب های اولیه به کلیه

 دیابت یک عامل خطر اصلی برای بیماری کلیوی است، حدود 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و حدود 10 تا 40 درصد از افرادیکه به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، نارسایی کلیوی را تجربه  می کنند.

 اما تحقیقات جدید نشان داد حتی قبل از تشخیص  دیابت، قندخون بالاتر از مقدار نرمال می تواند موجب تخریب کلیه ها شود.

محققان نروژی می گویند: پیش دیابت زمینه ساز بیماری کلیوی است. محققان بخش نفرولوژی بیمارستان  دانشگاه شمال نروژ به سرپرستی دکتر Toralf Melsomنتایج تحقیقات خود را در مجله ی آمریکایی  kidney diseaseمنتشر کردند.  حدود 86 میلیون  نفر در آمریکا به پیش دیابت مبتلا هستند – مقدار قند خون این افراد بیش از مقدار طبیعی است اما به اندازه ای بالا نیست که تشخیص دیابت برای آنها  محرز شود.

 بنا به گزارش کلینیک مایو، بدون مداخلاتی نظیر افزایش فعالیت فیزیکی، کاهش وزن و اتخاذ  یک رژیم غذایی سالم، افراد مبتلا به پیش دیابت درعرض مدت ده سال به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. دکتر Melsomو همکارانش  خاطر نشان کردند که در تحقیقات قبلی که در جهت کشف ارتباط بین  پیش دیابت وتخریب کلیوی انجام شد، نتایج متناقضی بدست آمده است که به دلیل استفاده از معیار میزان فیلتراسیون تخمینی  گلومرولی mGFRبجای GFRاندازه گیری شده(mGFR) بوده است.

GFRآزمونی برای بررسی عملکرد کلیه است که نشان می دهد چه مقدارخون از گلومرول در هر دقیقه عبور می کند. گلومرول ها، فیلترهای کوچکی درکلیه ها هستند که مانند صافی، مواد زائد را از خون جدا می کنند. هر چه مقدار GFRبالاتر باشد نشانه ای از هایپرفیلتراسیون است و نشانه ای ازعملکرد غیر طبیعی  کلیه ها است که می تواند در طول زمان به تخریب کلیه ها  بیانجامد، بدین ترتیب هدف قرار دادن  پیش دیابت می تواند از تخریب کلیه ها  و بیماری کلیوی  جلوگیری می کند.

در این مطالعه، محققان مقدار GFR، مقدار قند خون ناشتا (FG) و مقدار هموگلوبین A1Cرا در  1324 فرد بالغ 50 تا 62 ساله به منظور درک بهتر ارتباط پیش دیابت با تخریب کلیه ها بررسی کردند.

·        حدود  26 میلیون فرد بالغ درآمریکا به بیماری مزمن کلیوی (CKD)مبتلا هستند.

·        علل اولیه ی DKDعبارتند از دیابت  و فشا رخون بالا.

·         علایم CKDشامل خستگی ، اختلال درخوابیدن، افزایش ادرار، کاهش اشتها و ضعف  درتمرکز است.

در این تحقیق ، پیش دیابت را بر اساس  تعریف کمیته ی بین المللی کارشناسان درسال 2009 در افراد با مقدار قندخون ناشتای برابر با 110 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر (6.1تا 6.9میلی مول درلیتر) یا مقدار هموگلوبین A1Cبین 6 تا 6.4درصد و یا بر اساس تعریف انجمن دیابت آمریکا قندخون ناشتای بین 100 تا 125 میلی گرم دردسی لیتر (5.6تا 6.9میلی مول درلیتر) و هموگلوبین  A1Cبین 5.7تا 6.4درصد تشخیص داده شد.

ابتلا افراد شرکت کننده دراین تحقیق به پیش دیابت درابتدای پژوهش بررسی گردید و این افراد بطور متوسط 5.6سال تحت نظارت قرار گرفتند . تعداد افراد مبتلا به پیش دیابت در ابتدای تحقیق 595 نفر تشخیص داده شد. پس از تنظیم عواملی مانند شیوه ی زندگی و داروهای مصرفی این افراد، دانشمندان دریافتند افرادیکه به پیش دیابت مبتلا بودند درطی دوره ی پیگیری مقدار mGFRبالاتری نسبت به افرادی با قندخون طبیعی داشتند(علامتی ازهایپرفیلتراسیون کلیه ها).

علاوه بر این، محققان دریافتند که بالاتر بودن مقدار قندخون ناشتا در شروع تحقیق با دفع مقادیر زیادی از پروتئین  آلبومین  در ادرار این افراد در طی دوره ی پیگیری ارتباط دارد( از علایم اولیه ی بیماری کلیوی).

به گفته ی محققان، این یافته ها نشان می دهد مقدار قند خون ناشتا (FG) و مقدار هموگلوبین A1Cمرتبط با پیش دیابت به عنوان عوامل  خطر مستقلی برای هایپرفیلتراسیون کلیوی و دفع زیاد آلبومین در ادرار  نشان می دهد که پیش دیابت ممکن است زمینه ساز بیماری کلیوی باشد.

دکتر Melsomدر مورد این نتایج می گوید: تحقیق ما نشان می دهد که روند پاتولوژیک آسیب کلیوی به دلیل بالا بودن قندخون ازمرحله ی پیش دیابت یعنی بسیار قبل از ابتلا به دیابت آغاز می شود. به همین دلیل پیش دیابت می تواند یک هدف مناسب برای انجام مداخلات زودهنگام  برای جلو گیری از بیماری  مزمن  کلیوی(CKD)که به دلیل هایپرگلایسمی ایجاد می شود، باشد. چنانچه مقدار قندخون بیماری بالا و در مرز تشخیص داده شود، شروع تغییرات شیوه ی زندگی با توجه به رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای  جلوگیری از ابتلا به دیابت و بیماری کلیوی باید سریعاً آغاز شود.

دکتر Bernsرئیس بنیاد ملی کلیه می گوید: این مطالعه همچنین بر افزایش استفاده از mGFRبه جای eGFR  درتحقیقات بالینی بخصوص برای بیمارانی با عملکرد کلیوی نسبتاً بالاتر ازحد طبیعی تاکید دارد.

 دراوایل سال جاری مقاله ای در مجله ی اخبار پزشکی امروز به چاپ رسید که نشان می داد استفاده از داروهای مهار کننده ی پمپ پروتون(PPIS) به افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی می انجامد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/articles/304528.php